Wednesday, May 20, 2009

Alhamdulillah, dengan Rahmat-Mu






Sebetulnya, menghidupkan blog dengan penuh isi dan ceria belum lagi menjadi satu keutamaan, tapi sekadar suka-suka. Yang memalukan apabila usaha untuk posting yang baru, dok fikir di mana sebenarnya nak tulis (sebab dok pakai buat je sebelum ni, tak ingat dah), sehinggalah ada yang mengajar, thanks mas (AZ).


" Bila nak update blog :)" pertanyaan demi pertanyaan, malu juga bila ramai dah bertanya. Alhamdulillah, dapat juga menulis sesuatu sekadar untuk merelakskan ke'tension'an membuat perkara-perkara pengurusan yang berulangkali, namun masih juga lambat. Benarlah kata Tok Mud "Jadi peneroka perlu tabah, sabar."



Mendapatkan keyakinan bukanlah mudah. Apabila kehendak disertai dengan keyakinan itu ada pasti diredah segala. Degil perlu disertai dengan kewajaran perkara itu dilaksanakan dan tentunya dengan tujuan mendapat redha Allah beserta wasilahnya perlu benar mengikut kehendak Allah dan RasulNya. Menuju kepada wasilah itu tentunya perlukan doa dan munajat serta memohon petunjuk dari Allah supaya ditunjuki mana yang terbaik supaya keyakinan kita tidaklah dengan nafsu dan fikiran kita yang dangkal ini semata-mata. Mengapa bicara tentang keyakinan?

Alhamdulillah, dengan keyakinanlah Allah memberikan kekuatan untuk terus thabat (teguh) dengan pendirian mengambil Syari'ah Falak pada permulaan kursus itu ditawarkan pada tahun 2002 dengan hanya 2 orang srikandi sahaja mengambilnya. Dengan keyakinan jugalah saya melihat pensyarah saya, Prof Dr Mohd Zambri Zainuddin meneruskan juga mengajar kami berdua (kalau seorang tidak datang kelas, seorang sahajalah yang belajar dengan seorang pensyarah), dengan keyakinan jugalah Prof Zambri dan Tok Mud ketika itu nekad meneruskan program Falak tersebut walaupun sedikit dan mempunyai pelbagai masalah sehingga akhirnya kami berdua terpaksa konvo lewat setahun dari sahabat-sahabat se'batch' semata-mata tiada alat untuk kami belajar. Akhirnya, kami hanya mengambil 2 jam kredit satu semester akhir untuk mempelajari subjek tersebut. Benar, apabila difikir-fikirkan, sebenarnya, Prof, Tok Mud dan pensyarah-pensyarah lain pastinya melalui pelbagai liku yang lebih mencabar lagi untuk menjayakan dan mengasaskan sesuatu lebih-lebih lagi asasnya untuk mendidik ummah dan anak bangsa.
Gambar Team Falak dan Fizik Angkasa, Prof Dr Mohd Zambri (2 dari kiri)




Alhamdulillah, dengan rahmat dan peluang yang Allah beri jua, Allah campakkan keyakinan untuk memilih bidang dan tajuk untuk menumpu dalam Phd nanti setelah bertemu dengan pensyarah-pensyarah di Bandung, Indonesia bln 4 yang lepas.. Menariknya, semua pensyarah yang saya jumpa mempunyai sifat yang sama, sangat suka membantu, sangat menghargai kedatangan kita dan sangat terbuka. Sehingga saya mendapat 4 buah buku free tentang Hilal sahaja daripada Dr Thomas Djamaluddin kerana saya memberitahu kepadanya sukar mendapatkan buku Hilal di Malaysia mahupun di Indonesia. Jika himpunan paper memang ada juga tetapi yang dibukukan sememangnya payah dicari kata Pak Thomas.












Dari atas, Dr Thomas Djamaluddin di LAPAN (Lembaga Penerbangan Dan Antariksa Nasional), bersama Pak Taufiq dan rakan-rakan lecturer lain di ITB (Institut Teknologi Bandung).



Alhamdulillah, dengan keyakinan jualah, Allah masih memberi peluang memanfaatkan ruang dan usia yang ada untuk mahabbah dan mawaddah bersama suami tercinta. Moga-moga, Allah terus menyemarakkan mahabbah sehingga akhir hayat dan kelak di syurga bersama jua, Aminn..


3 comments:

  1. Salam Dijah...mcmna master?nampak cam OK..saya dah start keje sbb research dah siap tinggal siapkan writing up..huhu...susah jugak rupanya nak menulis bila dah keje ni rupanya..kene belajar dr org yg berpengalaman multitasking..huhu.apapun,Go!Go!Chaiyok!!

    ReplyDelete
  2. alhmdllh, dah submit setelah menunggu hampir setahun pemerksa luar.. InsyaAllah, awk boleh punye!!! kalau keje mesti penat kan nak menulis..

    ReplyDelete