Monday, March 8, 2010

Rabi'ul Awwal yang Bersejarah




Rabi'ul Awwal, lahirnya seorang kekasih Allah,
Pembawa rahmat ke sekalian alam..


Rabi'ul Awwal juga perginya Rasul junjungan..
Membawa bersama cinta dan kasihnya kepada ummat..

Rabi'ul Awwal, perginya jua kasih seorang ayah,
Membawa bersama kebajikan dan kasihnya kepada perjuangan...


Al-Fatihah..



...................................................................

Tulisan 5 hari selepas arwah ayah pergi pada 13 Rabi'ul Awwal 1429H

Maaf kerana bahasa terlalu 'sempoi'

................................................................

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Sekarang di Muar lagi. Cyber cafe, dok ngantar emel pada lecturer, data Hilal.

Sebenarnya, takde ape yang boleh diceritakan tentang arwah ayah, tapi tak tahu kenapa hati sangat meronta-ronta untuk menulis sesuatu buat penenang hati dan merawat sedih...

Ayah hanyalah orang yang biasa, tapi semangat perjuangannya sangat luar biasa. Tak tahu nak ceritakan dari mana. Ayah pergi setelah sempat melihat kemenangan PAS di 2 DUN di Johor, negeri tanah tumpah darah dan kesayangannya.

Negeri yang sejak hampir 30 tahun ayah menyertai PAS dan bergerak aktif didalamnya. Negeri yang pernah 'mereka tak faham lagi tentang PAS' mengacukan parang bila berkempen, negeri yang orang selalu kata - kalau letak batang pisang atas tiket BN pun sure menang punye - negeri yang kebanyakannya orang Jawa (biasanya memang setia pada yang satu)!

Mungkin kemenangan 2 DUN ini lebih menggembirakan ayah dari melihat anaknya gembira dan mendapat cucu baru dua bulan lepas, kerana itulah perjuangan ayah.

Ayah seorang yang tegas pada prinsip, kalau ayah rasa itu salah, salahlah, ayah pasti akan mempertahankan pandangannya dalam mesyuarat dan dalam jemaah sendiri, demi memperbaiki, ayah tak kisah, ayah akan cakap "jangan".

Berani berkata benar. Ayah pasti akan kata - kene buat juga usrah, walaupun ada yang kata tak perlu sangat - ayah akan kata, banyakkan Ngo - walaupun orang pandang tak perlu - ayah akan kata apa yang difikirkannya benar tanpa perlu mengambil hati siapa2...!

Ayah selalu merasakan diri tak layak...

Pernah waktu Ustaz Omar (Jani), Pesuruhjaya PAS Johor meninggal dunia dahulu, arwah Ustaz Fadzil (Mohd Noor) kata anta jadilah Pesuruhjaya. Ayah kata, "ana takde ilmu, Pak Daeng (Dr. Daeng Sanusi Daeng Mariok) la syeikh..."

Ayah akan mementingkan jemaah lebih dari kepentingan dirinya...

Pernah ayah tanak (tidak mahu) pegang sesuatu jawatan kerana lebih mengutamakan jamaah. Biarlah ape org kata, hanya ayah dan keluarga yang mengetahuinya...

Ayah tak kisah orang copy paste dan bawak ke mana paperwork pengurusan yang dibuatnya dahulu. Asalkan untuk kebaikan semua!

Semasa lepas Maghrib waktu pengiraan undi dan dapat tahu PAS menang di DUN Sg. Abong, tempat kami anak beranak mengundi, masa tu ayah tengah rehat di bilik kerana terlalu penat, lalu bingkas bangun dan sebut Allahu Akbar!!!

Bingkas dia ambil baju kot yang dah lama ditinggalkannya dan terus ke Dewan Jubli Perak tempat mengira undi di sana dan ke markaz sehingga pukul 4 pagi baru balik rumah.

Takpe ayah, semua hasil penat lelah ayah selama ni Allah dah bagi kemenangan dengan bantuan-Nya!

Sabtu malam, lepas ayah nak sangat ke Dewan Jubli Perak ada jamuan rakyat sempena kemenangan, Pak Cik Salahudin Ayub (YB) nak jumpe borak2 dan Pak Ungku (Dr Ungku Mohd Noor - dulu Bendahari PAS Johor) nak jumpe ayah bagi ubat, tapi ayah tak larat sangat nak ke sana.

Mungkin takde jodoh ayah nak jumpe sahabat2 baiknya...

Selepas 2 majlis di rumah hari Sabtu,15 Mac lalu, ayah nampak sangat penat, tapi masih lagi ke sana ke mari.

Selalu sangat tak nak susahkan anak2. Pukul 3 pagi Isnin, mak kejutkan kami, kata ayah sakit dada, nak ke hospital.

Mak kata ayah tak kasi ikut. Ayah yang drive sendiri kereta ke hospital. Begitulah ayah, selalu sangat nak buat kerja sendiri dan tak nak susahkan sesiapa.

Akhirnya ayah masuk CCU di Hospital Muar. Barulah mak suruh datang hospital..

5 hari bersama ayah di hospital. Barulah boleh pegang lama-lama tangan ayah, baru boleh urut2 selalu kaki ayah.

Bila fikir2, bukan ayah yang sibuk juga, tapi kesibukan kami juga yang menyebabkan sangat kurang masa bersama ayah...(moga Allah ampunkan dosa2 anak
ayah ni)!

Mak cerita, rupanya2 ayah dah berjumpa dengan 'lelaki berjubah' lambai dan senyum2 pada ayah masa ayah di CCU.

Terubat juga melihat wajah jenazah ayah yang senyum dan berpeluh-peluh, semacam ayah masih ada lagi bersama kami.

Tersentuh juga bila Kak Muna cerita mimpi arwah Ustaz Fadzil (Mohd Noor) kemas2 bilik. Moga2 ayah dapat bertemu dengan arwah di sana dan jumpe dengan sahabat2 ayah dalam perjuangan.

Arwah Ustaz Fadzil dapat sambut ayah, sahabat kesayangan ayah sehingga ayah buatkan puisi utk arwah Ustaz Fadzil dan selalu sahaja sebut2 namanya.

Esoknya, Ustaz Zakaria (rakan Allahyarham - Ketua Urusan Ulama PAS Kawasan Bakri), mengikut ayah meninggal dunia dalam tidurnye... moga berjumpa juga di taman Firdausi..

Setelah ayah pergi, diri menahan rasa sedih, biar mak tak nampak anaknya menangis.

Sahabat2 ayah datang dari jauh dan dekat, tak putus2 sehingga hari semalam (Ahad - 23 Mac) Sabtu sehari selepas ayah meninggal.

Baru boleh nangis sepuas hati. Lebih sebak lagi bila ambil kereta ayah di Hospital Muar, masih ada lagi bahan2 PRU dalam kereta ayah...

Kepada sahabat2 ayah yang susah senang bersama ayah, memahami ayah, mempercayai ayah, terima kasih diucapkan. Kepada semua kawan2 ayah, maafkan ayah seandainya ayah ada kesalahan dan kekurangan, kepada yang masih berhutang dengan ayah, tolong bagi tahu.

Yang mendoakan ayah, yang menziarahi ayah di kala ayah hidup dan lebih2 lagi setelah ayah meninggal dunia,terima kasih tak terhingga.

Terima kasih kepada sahabat2 rumah, sahabat2 sebatch, sahabat2 seJohor dan sahabat2 Nisa' yang disayangi semua dan semuanya yang tak dapat disebut di sini atas doa, ziarah, ucapan takziah dan kasih sayang sahabat2 semua kepada kami sefamily...

Ayah, tenanglah di sana, seperti kata sahabat ayah di perkuburan, rehatlah Mail!

Pengakhiran talqin yang Ustaz Kasim baca di perkuburan diakhiri dengan 3 kali takbir, melambangkan itulah perjuangan ayah dan pengakhiran hidup ayah juga.

Ayah, kami usaha untuk sambung perjuangan ayah dan kebaikan yang banyak telah ayah buat, sebagaimana pesan sahabat2 ayah, "teruskan perjuangan ayah, contohi kebaikan yang ayah dah buat, ayah mulia kerana mendapat hamparan Jumaat kepadanya!"

Maaf atas coretan dan kata2 yang banyak kekurangan ini...

Doakan kami anak-anak ayah jadi anak soleh solehah dan mak sentiasa tabah dan sabar..

Coretan anak pejuang
dijahis khaDIJAH ISmail

5 comments:

  1. bahasa sempoi lah elok. santai dan mudah faham. Rasulullah kan bahasanya mudah. :)

    ReplyDelete
  2. cepat betul abangku bertindak :)

    ReplyDelete
  3. salam dijah..
    bhs yang mudah,indah dan sgt menyentuh hati.. semoga arwah dilimpahi dan dicucuri rahmat...

    ReplyDelete