Friday, April 16, 2010

Love Is A Long Journey




Tepat pukul 3.55 petang, 14 April 2010, alhamdulillah, selamat hampir 3 tahun menulis dan membetulkan disertasi master, akhirnya dapat menghantar tesis master..

Selama 3 tahun ini jugalah pelbagai suka duka terjadi - bertunang - ayah meninggal - kahwin - menimang zuriat Nur Fatimah - Nur Fatimah pergi - ...

pelbagai perkara - namun, demi cinta, semuanya diusahakan walaupun dengan seribu satu kepayahan.. Hidup di dunia ini bukankah tempat ujian?

" Abang nak tengok Khadijah jadi pakar rujuk dalam astronomi Islam ni, belajar dan fokus!" galakan yang sentiasa tak petrnah putus dari abang.. takutnyee..

Love Is A Long Journey

Menonton cerita Love Is A Long Journey di 702 Hallmark Channel memang mengundang sebak dan gembira.. bukan apa, Ms La Haye, seorang wanita yang baru sahaja berkahwin dengan seorang lelaki yang dicintainya, susah mencari rumah dan kemudian mengandung.. tetapi kemudiannya semasa sarat mengandung, diuji dengan kepayahan rompakan.. Dia seorang yang tabah, seorang wanita Kristian, mengumpulkan ramai orang yang bekerja di ladangnya untuk mendengar bacaan Bible dari suaminya.. berhati mulia dengan agama Kristian..

Kemudian, episod yang kedua pula dia diuji pula apabila anaknya meninggal dunia, sehinggakan hubungannya bersama suami dan kawan-kawan renggang seketika dan rasa percaya pada Tuhan hambar seketika.. namun setelah diberi keyakinan tak berbelah bagi oleh ayah dan familynya, akhirnya, Ms La Haye 'hidup' gembira kembali..

Benarlah, Cinta itu adalah satu perjalanan yang jauh..

Cinta pada suami, perlu bersabar dan sentiasa mengasihi..
Cinta pada anak, perlu bersabar jua dan panjang masa untuk membesarkannya..
Cinta pada ibu ayah, perlu bersabar dan mengasihi mereka menjaga dan berbakti pada mereka..
Cinta pada ilmu, panjang lagi masanya untuk menuntut ilmu, sabar terhadap halangan-halangan yang berlaku untuk menuntut ilmu..

Cinta pada Rasulullah SAW, bersabarlah mengikut sunnah baginda..

Cinta pada Allah, bersabarlah untuk sentiasa taat pada-Nya...

2 comments: