Tuesday, December 22, 2009

Syarat Ke Syurga




" Nak dapat SLAB/I pun ada syarat, nak buat apa-apa pun ada syarat, apatah lagi, nak ke syurga pun tentu ada syarat" ucapan Huda, sahabat baik di Universiti Malaya dulu yang baru sahaja beredar dari bilik di Jabatan Fiqh Usul sebentar tadi terngiang-ngiang di telinga..

Terima kasih huda kerana mengingatkan, tentunya itu juga menjadi muhasabah bersama.

Tak sangka, nak masuk 2 bulan Nur Fatimah meninggalkan kami.. Bukan sedikit air mata yang mengalir kerananya, jantung hati kami.. Hampir setiap hari air mata mengalir dek kerana mengingati Nur Fatimah.. Namun tentu besar hikmah yang Allah ingin bagi (hati sentiasa mengingatkan).. " Benda yang kita tak nampak bang, memang kite manusia kadang-kadang dan selalu rasa kehilangan.. Benda yang kekal abadi dan benda yang tak nampak kite sering terlupa" kata-kata saya pada abang tempoh hari sebenarnya untuk diri sendiri.

" Mana tahu, dengan sabar awak dan ramadhan, yang itulah syarat awak dah penuhi ke syurga" kata-kata Huda memang menusuk jiwa. Terima kasih Huda..

Diri banyak termuhasabah, apabila ada lagi ujian anak yang lebih berat lagi, ada yang anak mereka lemas keempat-empat sekali, ada yang meninggal 2 anak sekaligus.. Alangkah beratnya.. mg2 mereka sabar dan tabah..

Kita semua tak tahu dengan amalan apa yang kita telah lakukan dapat membawa kita ke syurga.. Kadang-kadang amalan banyak, tapi ada sedikit unsur syirik kecil, riya', kurang ikhlas dan sebagainya..

Seorang pelacur, Allah melihat dengan pemberian air kepada anjing yang dahaga menjadi penyebab dirinya mendapat ihsan Allah dan diampunkan dosa..

Seorang pejuang yang mungkin di dunia mendapat gelaran syahid, tetapi Allah menempelak dirinya kerana rupa-rupanya diri tidak ikhlas berjuang dan akhirnya syahid bukan kerana Allah, tapi kerana ingin namanya disebut orang, akhirnya dirinya mendapat murka Allah.. Alangkah malangnya..

Moga diri saya, kita semua sentiasa mendapat redha Allah sepanjang waktu dan ketika, sentiasa diampunkan Allah dosa-dosa dan moga-moga Allah melihat amal kita yang sedikit, sabar kita terhadap ujian dunia dan mendapat syurga-Nya.. Amiin Ya Allah.. Ampunkanlah kami..

4 comments:

  1. kdija, aku cinta kamu. moga Allah limpahkan sejuk dan damai di hatimu

    ReplyDelete
  2. Allah bersama dalam hidup kalian..moga terus diberkati..amin

    ReplyDelete
  3. faiz, i luv u too :)

    thanks kak..

    ReplyDelete
  4. kak dijah...thanks sbb bagi pengertian baru dalam mentafsir hidup. Semoga akak cepat2 di kurniakan anak soleh solehah...

    ReplyDelete